Fitnesz trendek jönnek-mennek. Mindegyiknél erős a marketing kényszer és nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy ezekre legtöbbször jövedelmező iparág épül. Sajnos az információ-halmazban mindig csak azt halljuk, hogy éppen az aktuális az egyetlen, a legtutibb, a legjobb testedző módszer. 
Laikusként nem könnyű eligazodni a sok fél-információ között. Az sem segíti a dolgot, hogy üzleti szempontok miatt sokszor komoly szakmai háttérrel rendelkező emberek butítják a népet, természetesen kizárólag anyagi szempontok miatt. Hiába is mutatják be csinos playmate-ek, és kockás hasú pasik, hogy az "ABTRÉNERSZALAGHASIZOMÉGETŐMULTIPROBODYCSILLÁMF.SZLÁMA" a fitnesz ipar legnagyobb találmánya és ők is ettől lettek izmosak és szálkásak, nos nem, ez így nem igaz. 
Nem ettől lettek és főleg nem kizárólag ettől!! Hogy egy sampon-reklám klasszikust idézzek: "...van az a pénz, amiért már korpásodik a hajam...". Szóval van az a pénz, amiért egy fitnesz-guru odaáll egy akármilyen termék mögé. 
Persze jó dolog hinni valamiben, elhinni, hogy bármilyen befektetett munka és kajáról való lemondás nélkül elérhetünk komolyabb eredményt, de ez csak parasztvakítás-kategória. Ez van..!
Sem csodatablettától, sem csoda-táplálékkiegészítőtől, sem csoda-edzésmódszerektől, sem csoda-fitneszgéptől nem lesz laposabb hasunk. Lapos hasunk kizárólag a megfelelő diétától lesz (meg a genetikánktól, de ennek részletei most messzire vezetnének)

Írásaimban folyamatosan próbálok arra törekedni, hogy az egyes edzésmódszereket megfelelően helyezzük el a testfejlesztős edzéstrendek között. Erre irányul az is, hogy az előnyökön túl -a soha nem hangoztatott- hátrányokra is megpróbálom felhívni a figyelmet.

Sajnos (vagy szerencsére) nincs olyan edzésmódszer, nincs olyan edző-eszköz, és nincs olyan diéta, ami mindenkinek egyformán megfelelne. A világ színes, és a hegyre több oldalról is fel lehet mászni (már ha a fittséget egy hegyhez hasonlítjuk).

Hely és idő hiányában nem tudok írni az összes létező eszközről és trendről, azonban a legtöbb edzésmódszer beleilleszthető az alábbi kategóriák valamelyikébe.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Az edzés módja szerint megkülönböztetünk :

  • Izolált mozgásra épülő trendeket (Ezeknél általában elkülönítve eddzük az egyes izomcsoportokat. Tipikusan ilyen példa a hagyományos súlyzós testépítés)

  • Teljes testes módszereket (Ilyen koncepció alapján dolgoznak a különböző funkcionális edzésmódszereket hirdető sportágak. Ezek a testet működő egészként kezelik, és nem különálló izomcsoportonként. Ilyen a  Kettlebell, a TRX, a Crossfit, és a sportágak többsége is.)

    Persze ezek nem válnak el annyira élesen egymástól, mint ahogy azt néhányan gondolják. Vannak összetett mozgások, ahol egyes izomcsoportok sokkal hangsúlyosabban vesznek részt és természetesen a fordítottja is igaz, nem lehet egy mozgás folyamán teljesen kikapcsolni egyes izomcsoportokat, maximum annyit lehet elérni, hogy a terhelés nagy része a fejleszteni kívánt izomra essen.
    Funkcionális szempontból az az előnyös, ha a testet teljes egészként kezeljük. A mindennapi hétköznapok során is így mozgunk, izmainkat egyszerre, kapcsolt rendszerben használjuk.
    Igen ám, de ha az esztétikai izomtömeg növelés a célunk, akkor nagyobb eredményeket hozhatunk ki az izolált típusú, koncentrált izom-edzésből, sőt lehet egy olyan pont, amikor ez a funkcionális edzés során is elkerülhetetlenné válik (sportág-specifikus erőfejlesztés, genetikailag gyengébb testrészek fejlesztése, sérülések kiküszöbölése, stb.)
Ebből a pár példából is látható, hogy nincs egyetlen igazságos út, kizárólag megfelelő alternatívák vannak. Ezenfelül minden módszernek meglehet a maga helye és ideje egy felkészülés során.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Az ellenállás típusa szerint az edzés bekategorizálható a három nagy csoportba.

  1. Edzés saját testsúllyal
  2. Edzés súlyzóval
  3. Edzés gépekkel

Lássuk most akkor tehát a harmadik nagy kategóriát, mely további két nagy részre bontható. 
Az egyik az erő-izomfejlesztő gépek, a másik a kardió-gépek halmaza. 

Erő-izomfejlesztő gépek:

Ide soroljuk a különböző csigás és gumiszalagos ellenállást használó gépcsoportot. Ezenkívül ide tartozik az összes olyan gép, amivel nem kardió-edzést végzünk :)

Sokan nincsenek vele tisztában, de Profi testépítő versenyzők széles körűen használják a gépeket edzéseik során. Ennek egyik oka az, hogy a szabad súlyok használata -nyilvánvaló előnyeik mellett- sokkal sérülésveszélyesebbek, ez pedig fokozottan igaz akkor, ha 100-250 kg-os súlyok felpakolásáról beszélünk. Ezért olyan, kezdő szinten kihagyhatatlan gyakorlatokat, mint például a fekvenyomás, profik sokszor teljesen kiváltják biztonságos gépekkel. A profi testépítőknél mindennél fontosabb az egyes izomcsoportok izolált edzése is. Ennek pedig legjobb módja a speciális erőfejlesztő gépeken történő edzésmunka.



A különböző fitnesz gépekre komoly iparág épül, ennek minden előnyével és hátrányával együtt. A minőség és az ár tekintetében is hatalmas különbségek lehetnek az egyes gépek között. Egy autós példát hozva gondolom az mindenkinek egyértelmű, hogy egy Dacia és egy Ferrari nem azonos ligában játszik. Ugyanígy evezőgép és evezőgép között is lehet ugyanilyen arányú különbség, éppen ezért lehetetlen a  több ezer féle gép egyenként való reális kielemzése. 
Szinte minden fajta mozgás leképezésére kitaláltak már valamilyen gépet, amire van kereslet, az tuti, hogy hamar elkészül és elárassza a piacot. Ennek ékes példája ez a közelmúltban bemutatott kötélmászó-gép. Nos, létezésének értelméről megoszlanak a vélemények, annyit mindenesetre el kell ismerni, hogy ötletes elgondolás :)

A gépekkel sohasem az a baj, amire eredetileg kitalálták őket, hiszen -ebben az esetben lehetőséget ad olyanoknak is a kötélmászáshoz hasonló- előnyökkel járó mozgást végezni, akik erre amúgy igaziból képtelenek lennének (gyengék, túlsúlyosak, idősek, mozgásszervi panasszal küszködők) 
A gond igazából ott kezdődik, amikor tömegek kezdik el ezeket használni abban a tévhitben, hogy ugyanazt a mozgást végezhetik vele, és ugyanazt a hatást  érhetik el a segítségével, mintha az eredeti tevékenységet csinálnák. Persze ez koránt sincs így, mert a gépek minden esetben elvesznek az eredeti mozgásból, kikapcsolják a tartóizmok nagy részét, és az ellenállás nagyságát nem a saját testsúlyhoz igazítják, ami pedig a funkcionális mozgás alapvető feltétele.
 
Előnyök (minőségtől és típustól függően):
 
  • Minimalizálják a sérülések lehetőségét - gépeket használva a legkisebb a sérülésveszély
  • Nem igényelnek technikai tudást - még egy egyszerű fekvőtámasznak is megvan a végrehajtáshoz megfelelő technikája, a gépeknél a mozgásminta adott
  • Nagyon részletesen állítható terhelés - mindenki edzettségének megfelelően állíthatja be a terhelést, megközelíthető az eredeti mozgás modellezése
  • Megnövelt mozgástartomány - általában a gépekkel nagyobb mozgástartományokat használhatunk ki biztonságosan, mint a hagyományos edzések során
  • Folyamatos ellenállás biztosítása - gépek segítségével olyan mozgástartományban is lehet folyamatos terhelést biztosítani, melyet a többi edzésmódszerrel nem
  • Gépekkel közelíthetjük meg a legjobban az izmok különálló edzését - a különböző gépek által elérhető az adott izom leginkább izolált edzése. Ennek jelentősége lehet izom-előfárasztáskor, rehabilitációkor, elmaradt testrészek fejlesztésénél, mozgásszervi panaszoknál és az izomtömeg- növelő edzések maximalizásánál is. 

Hátrányok (szintén minőségtől és típustó függően):

  • Bármilyen gépről is legyen szó, általában kiemelkedő minőséget és megfelelően széleskörű típusváálasztékot csak drága fitnesz termekben találhatunk
  • A gépek nem helyettesíthetik sem a súlyzós edzést, sem a saját testsúlyos Calisthenics gyakorlatokat. Előnyeik nem ebben keresendők.
  • A gépek általában két dimenziós mozgástartományt használnak, így kikapcsolják a tartóizmokat a mozgásból
  • A gépek legtöbbször nem alkalmasak izmaink és mozgásrendszerünk egészként való fejlesztésére. Nem erre vannak kitalálva!
     

A legmodernebb edzőtermekben léteznek chipkártyás gépek is. Ezekben az edzésterveket az edzők feltöltik az ügyfelek névre szóló kártyájára, így az edzést végző személy csak a megadott sorrendben és sorozatszámban tudja végrehajtani a gyakorlatokat. Ez nem pótolja a személyi edző jelenlétét, de annál kétségkívül költséghatékonyabb megoldás. 
Míg a saját testsúlyos és a súlyzós edzés is önmagában alkalmas lehet egy hatékony edzésprogram összeállítására, ugyanez a gépekről nem mondható el. Hiba lenne edzésünket kizárólag gépek segítségével végezni, azonban ezek használata számos olyan előnnyel rendelkezik, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül.

Persze nem ilyesmi előnyökről beszélek:))

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Következő írásomban arra próbálom meg keresni a választ, hogy -a technika fejlődésével- a különböző kardió gépek hogyan forradalmasították a kondíció.fejlesztő edzésmódszereket.

A bejegyzés trackback címe:

http://powerteam.blog.hu/api/trackback/id/tr475027783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.