A különböző gépek sokrétűen épülhetnek be személyes edzésprogramunkba. 
Előző héten megnéztük, hogy a különböző erőfejlesztő gépek hogyan illeszkednek a különböző testedzési módszerek közé.

Ma egy olyan területtel fogok foglalkozni, amely a kondíció-fejlesztés világába vezet, ez pedig a kardió gépek világa. 
Ma a technika korát éljük. A technika fejlődésével új lehetőségek nyíltak meg a testedzés terén. 
A különböző élvonalbeli sport-klubok ma már semmit sem bíznak a véletlenre. Ezt valahol meg is lehet érteni. Egy elitklub vagy egy élversenyző ezen a szinten már nem engedheti meg magának, hogy a felkészülés során ne a legjobbnak tartott edzésmódszereket kövesse. 
Itt kapcsolódik össze a tudomány és az edzésmódszer a mai témánkkal, a különböző kardió gépekkel.
A legnagyobb technikai áttörést az edzésmódszerek terén a pulzus-változáshoz igazított automatikus terhelésbeállítás jelenti. Ez teljesen új perspektívákat nyitott meg az edzésekben, hiszen itt már nem az edző motiváló képessége és a sportoló motiváltsága határozza meg az erőnléti (állóképességi) edzés elsődleges hatékonyságát. 
Gondoljunk csak bele: ezen a szinten a legkisebb hiba is euro- (dollár) milliókba kerülhet, ami egyszerűen nem megengedhető ezeknél a profi, üzleti szemléletű kluboknál.

A profi kardió-gépek tehát azonos elven működnek: 
Mérik a gyakorló pulzusát és az elektronika segítségével ehhez állítják be a terhelést. 

A sportolók így a leghatékonyabb edzéseket végezhetik. Beállítják a gépek computerében a kívánt programot, és az egész edzés alatt a megfelelően dolgozhatnak. Így ha a program például azt tartalmazza, hogy az alap pulzus 150-160% -ával történjen az edzésszakasz, akkor ehhez igazítja folyamatosan a terhelést. Felmegy a pulzus 161%-ra? Elvesz a terhelésből a computer. Leesik a pulzus 149%-ra? Emelkedik a terhelés. 
Ez mind a hosszútávú egyenletes, mind az intervallumos terhelésű edzésekben órási segítséget jelent!
Profiknál persze a menedzserszemlélet miatt az edzettséget és a fejlődést is excel táblázatokban mérik... 
Általában meghatározzák test oxigénfelvevő képességét és a pulzusváltozásokat, majd ennek változását követik figyelemmel. Gondolom már hallottatok az érdekesen hangzó VO2MAX-ról, ha nem, akkor irány a wikipedia :)
hu.wikipedia.org/wiki/VO2_Max



Jelenleg éppen egy nézőpontbeli forradalom közepén vagyunk. Egyre több sportágban kezdik felismerni, hogy nem a futás a leghatékonyabb kondíció növelő eszköz, és egyáltalán nem az egyetlen mindenható út. 

Erre a legjobb példa Erdei Zsolt profi Box világbajnok legutóbbi felkészülése:

 „Egy métert nem futottam, de rengeteget lépcsőztem, és azokat az izmokat erősítettük meg, amikre a ringben szükség van. Zoga emberséges volt, ha kellett, kicsavarta a pólómból az izzadságot, ha látta rajtam, hogy rosszul aludtam, mérsékelte az adagokat. Tíz évig voltam az Universumnál, de a meccsek után mindig azt éreztem, még nem hoztam ki magamból mindent. Zoga ezt a hiányt tüntette el. Pedig először egyszerű focistagyereknek néztem, aki testépítéssel is foglakozott. Nem is hittem el neki, hogy szarul csinálunk valamit. Te mit magyarázol? - gondoltam magamban. Fritz Sduneknek volt számtalan világbajnoka, csak tudja, mit csinál. Aztán mégis esélyt adtam neki, és jól tettem”.

A testét húszévesnek érzi, és lehet, hogy húsz éven át rosszul csinált valamit. Mostani teljesítményével iszonyú magasra tette a mércét, de nem bánja, mert ha fizikálisan bírja, akkor még kihozza magából, ami benne rekedt eddig.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Konkrét előnyökről és hátrányokról a kardió gépek esetében azért nem lehet objektíven beszélni, mert ahány típusú gép létezik, annyi féle dolgot lehetne felsorolni pro és kontra, a hatalmas minőségi különbségeket már nem is említve. Létezik terhelés-állítás nélküli "fapados" futógép, és van olyan is ami több millió forintba kerül, igaz ez rezgéscsillapítós futási felülettel rendelkezik és többszáz féle pulzushoz alkalmazkodó, változó terheléses program is beállítható rajta. 
 
Nézzünk néhány konkrét gépet a teljesség igénye nélkül. (Az alábbi összefoglaló eredeti formájában hazánk egyik legjobb amatőr testépítéssel foglalkozó oldalán, a shop.builder.hu-n található, én is innen kölcsönöztem)

Shop Ajánlat
Rivo M Elliptical
   119900.- Ft.   
shop.builder.hu
Ellipszistréner
Leggyakrabban azoknak ajánlott, akik korábban térdsérüléstől szenvedtek, vagy akiknekextra túlsúlya van. A népszerűsége ennek a kardió eszköznek egyre inkább nő. A sétáláshoz vagy a futáshoz hasonlóan stimulálja a szervezetet, ám mivel folyamatosan vezeti a lábat, így kevesebb erőhatást gyakorol a lábra. A lábaid pedálokon vannak, és az egész mozdulat olyasmi, mintha a levegőben futnál. Kevesebb mozgáskoordinációt igényel, mint a futás, így biztonságosabb is annál.
Mindeközben a rendelkezésre álló karok a felsőtestet is megdolgozhatják, bár ezt nem kötelező használni, lehet a karokat mozdulatlanul is tartani a fogantyúkon.
Tökéletes eszköz a testsúlycsökkentéshez, könnyedén el lehet érni vele az ideális pulzushatárt. Alacsony és mérsékelt intenzitású edzés kivitelezéséhez a legtökéletesebb. Sajnos olvasni nem lehet közben, hiszen a test folyamatosan mozog.
Futópad
Ha szeretsz sétálni vagy futni, és mindezt a téli időszakban is szeretnéd folytatni, anélkül, hogy fáznál, akkor a futópad egy nagyon jó választás. Gyaloglóknak különösen ajánlott, mert erősíti a csontokat és az izmokat is. Futóknak érdemes hozzászoktató napokat beiktatni, mert a felület esetleg túl kemény lehet a megszokotthoz képest, és ez sérülést okozhat. Figyelj arra, hogy jó minőségű, rázkódás elnyelő felületű futógépet válassz, amin van kapaszkodó is vészhelyzet esetére.
A használata könnyű, semmilyen új mozgást nem kell megszokni és megtanulni hozzá, hiszena szokásos mindennapi sétálás mozdulatával használható. Állíthatod rajta a dőlésszöget, és a sebességet is. A legtöbb futópadon számos beépített program is található a zsírégetőtől az intervallum edzésig. A céljaidhoz csupán egy pulzusmérő kell, a többit elintézi a futópad és automatikusan változtatja a terhelést az igényeidnek megfelelően.
A futógépen tudod a legtöbb kalóriát elhasználni.  
Shop Ajánlat
ProForm PF500 ZLT Futópad
   215000.- Ft.   
shop.builder.hu
Lépcsőző gép, vagy taposó gép
Nagyjából a lépcsőn közlekedés mozdulatát próbálja utánozni a taposógép, ha nem is túl nagy sikerrel. Az Egyesült Államokban már jóval népszerűbb az a változat, ami valódi lépcsőt imitálva jóval nagyobb terheléssel biztosítja ezt a mozdulatot. Ott valóban a saját súlyunkkal tudjuk lenyomni a lépcsőfokot, hogy aztán az, mint egy mozgólépcsőnél előhozza a következő lépcsőfokot, amire ráléphetünk.
Azonban maradjunk egyelőre kis hazánknál és a nők körében igencsak nagy népszerűségnek örvendő taposó gépnél. Hátránya az, hogy megfelelő pulzuskontroll nélkül gyakran látni hölgyeket, akik csupán az idejüket töltik a gépen és a kardioedzés semmilyen előnyös hatását nem fogják élvezni, annyira nem ér semmit az edzésük. Ugyanis támaszkodnak vagy nagyon kis ellenállással dolgoznak. A legjobb pozíció a taposógépnél ha a törzsünk függőleges és legfeljebb az egyensúly megtartására használjuk a fogantyúkat, de ezt sem kötelező, ha meg tudjuk tartani az egyensúlyunkat. Amint támaszkodni kezdünk, csökken a láb terhelése, a pulzusunk pedig visszaesik. Térd- és egyéb lábízületi sérülés esetén érdemes megkérdezni az orvosunkat arról, hogy ajánlja-e a használatát. Erősebb fokozaton akár akkora terhelésnek is kitehetjük a térdünket, mintha futnánk.
Alacsony intenzitású edzés esetén kiválóan lehet rajta olvasni is, amivel gyorsabban elmegy az idő.
Szobakerékpár
A szobakerékpárok között vannak a klasszikus kialakításúak és vannak a fekvőkerékpárokháttámlasszal. A fekvőkerékpárok nagyszerű megoldást jelentenek azoknak, akik nem terhelhetik a gerincüket, vagy fáj az alsóháti szakaszuk. A háttámla ugyanis megtámasztja a hátat, az ülő helyzetben pedig nem terhelődik a felsőtest súlya a lábra. Kevesebb kalória ég el itt, mint pl. a futópadon. Pont azért, mert a testsúly nagy része az ülőfelületet terheli és nem az izomzat és csontozat tartja. Túlsúly esetén nagyszerű választás, jól beállítva pedig kíméli a térdet is.
Némely teremben a kerékpárok között találhatunk spinning biciklit is. Ezeket inkább haladóknakajánljuk. Alapvetően abban különbözik a hétköznapi szobakerékpároktól, hogy egy lendkerékállandó lendületet biztosít benne, így a láb megállításakor tovább forog, nem áll meg azonnal. Így kezdők könnyen szenvedhetnek benne sérülést. Folyamatos, nagy intenzitású edzés végezhető vele, az állandó lendület pedig lehetővé teszi, hogy a kerékpárból kiállva tekerjük azt, valamint a kormány kialakításával a fogást is különbözőképpen változtathatjuk, így edzve a felsőtestet is. 
Shop Ajánlat
Robust Solar szobakerékpár
   59900.- Ft.   
shop.builder.hu

 

 
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Evezőgép
 
Az én személyes kedvencem az evezőgép, abból is egy konkrét modell, méghozzá a Concept 2
Érdekes, hogy ez pont nem a pulzus kontrollra épül és a terhelésállítás is manuálisan változtatható :))
Ez a gép örvényszerű ellenállást keltve az igazi evezést próbálja szimulálni. 

"A vízi evezés során a sebesség növekedésével négyzetesen nő az ellenállás (lassú nyélmozgás - kis ellenállás, gyors nyélmozgás - nagy ellenállás). Ezért nem alkalmasak a különféle szalagfékes, hidraulikus, mágnesfékes vagy lapsúlyos ellenállású gépek evezősgépnek. Ahhoz, hogy a vízi evezéshez hasonló ellenállást kapjunk, a levegőellenállás a legegyszerűbb és legjobban alkalmazható módszer...Kíváló állóképesség     fejlesztő és izületkimélő hatásainak köszönhetően széleskörben használják evezősök, fitness-wellness klubok, a hadsereg alakulatainál, általános kiegészítő és bemelegítő eszközként sportegyesületeknél, kórházakban, rehabilitációs intézményekben, a NASA kiképzési bázisain és még hosszasan sorolhatnánk sokoldalú felhasználhatóságát. Kijelzőjének köszönhetően azzonali visszajelzést kapunk a terhelés nagyságáról, valamint az edzések eltárolhatóak a kijelzőben is, vagy az úgynevezett edzéskártyán, amelyet később USB-n keresztül letölthetünk PC-re."


Remek kondíciót lehet vele szerezni, mivel szinte az egész testet átdolgozza. Az alsótest tolóizmain felül a felsőtest húzóizmai is aktívan részt vesznek a mozgásban, de közvetve szinte minden izomcsoport bekapcsolódik a folyamatba. Kíméli a boka és a térd ízületeit, javítja mozgástartományukat. 
Az evezőgéppel végzett mozgás tipikus példája a test egységként való használatára. 

Jó móka, hatékony edzésforma. Vétek lenne kihagyni! ;)

A bejegyzés trackback címe:

http://powerteam.blog.hu/api/trackback/id/tr15027794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.