Alapvetően a fittség eléréséhez három típusú edzést kell végeznünk. Lássuk, melyek ezek:

  1. Erő-, izomtömeg növelő edzést  

  2. Aerob tevékenységet (a keringési rendszer fejlesztésére)

  3. Nyújtó gyakorlatokat (a hajlékonyság elérésére)

     

 

 

Az igazi fittség azonban nem csak a három alapképesség kiegyensúlyozott fejlesztéséből áll!
Nézzük mi van még a boszorkányfazékban :)

4. Kitartás (az energia-felhasználás milyensége, mennyisége és megfelelő beosztása)
5. Koordináció (azon képesség, amikor az adott mozgást a lehető legkisebb energiabefektetéssel, a testünk egyes részeinek megfelelő összehangolásával végezzük)
6. Gyorsaság (az adott mozdulat legrövidebb idő alatti végrehajtása, a körülmények tükrében)
7. Egyensúlyérzék (súlypontunk koordinálása a megtámasztási felülethez képest)
8. Agilitás (azon képesség, mely lehetővé teszi a lehető leggyorsabb váltást a különböző mozgásfajták között)
9. Pontosság (mozdulataink koordinált mozgása egy adott pont irányába)
10. Teljesítmény (adott időegységre jutó munka nagysága)

Ha az általános egészség és fittség megszerzése (megtartása, fejlesztése) a célunk, akkor Crossfit jellegű edzések, vagy minél több egymástól különböző sportág egyszerre való gyakorlása (keresztbe edzés) a kívánatos számunkra.

Vannak olyan sportágak, amik egyszerre fejlesztik ezeket a képességeket, vagy éppen a sportág-specifikus edzések során tudatosan fejlesztik mind a három területet. Alap szinten ilyenek például a harcművészetek (küzdősportok) és ilyen a Kettlebell edzés is. Haladóbb szinten egyre több sportágban előtérbe kerül ezen területek együttes fejlesztése. 
Az élsport szintjén azonban újra háttérbe szorul a három alapképesség kiegyensúlyozása az edzések során. Ennek oka abban keresendő, hogy az élsport minden esetben teljesítmény alapú, és mint ilyen, céljai között nem szerepel az egészséges fittség kialakítása. Az élsport soha nem az egészségről, hanem a teljesítményről szól elsősorban! Mostanában vannak próbálkozások (és eredmények is!) annak terén, hogy különböző élsportolókat Crossfit jellegű vegyes edzésrendszerekkel eddzenek, de ez még gyerekcipőben jár. (Röviden a Crossfit olyan mozgásrendszerek összessége, melynek célja az élet minden területén használható, funkcionális fitness kialakítása. Ezt a célt a lehető legváltozatosabb edzésekkel érik el)
Kell ennek a dolognak még kifutási idő, hatástanulmányok, kísérletek arra vonatkozóan, hogy mely sportágakra milyen mértékben hatnak ezek az edzésfajták. (pl. az USÁ-ban történtek kísérletek, hogy a baseball elit sportolóit szimmetrikusan eddzék, ezzel elkerülve az aszimmetrikus fejlődést és az ebből fakadó sérüléseket. A kísérlet viszont nem hozott eredményt, mert bár a sérülések valóban visszaszorultak, de csökkent a teljesítmény is, ami az élsport mai szintjén megengedhetetlen) 
Még ha ezen a szinten szükség van is további kutatásokra, az biztos, hogy átlagembereknél és hobbisportolóknál a módszer hatékonyan alkalmazható. 
Az USÁból származó eredeti 
Crossfit mostanában igencsak közelít az élsport teljesítmény alapú megközelítése felé. Ez természetéből adódóan igencsak távol esik az egészséges test és a fittség fogalmától.
Így én inkább a (versenyzés nélküli) crossfit jellegű, változatos edzéseket tartom követendőnek, nem az eredeti koncepciót!

 

Ha máskor is szívesen olvasnál hasonlókat, csatlakozz hozzánk a Facebook-on!

A bejegyzés trackback címe:

http://powerteam.blog.hu/api/trackback/id/tr895027388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.